Szczegóły aktualności

Unieważnienie planu zagospodarowania - przyczyny, historia oraz uczestnicy
2014.10.27

W ostatnich dniach informujemy Państwa o rozpoczętej procedurze unieważnienia planu zagospodarowania dla terenu inwestycji firmy Bros. Obecnie oczekujemy, aż gmina Czerwonak udostępni nam treść wezwania jakie wystosowała do gminy Swarzędz. W piątek wysłaliśmy mailowo następujące pytanie do: kancelarii Urzędu Miasta w Swarzędzu, Biura Rady Miasta i do Burmistrza Swarzędza:

Dzień dobry,

prosimy o przekazanie informacji, czy do Urzędu Miasta i Gminy w Swarzędzu wpłynęło: wezwanie Rady Miasta i Gminy Swarzędz do usunięcia naruszenia prawa w myśl art. 101 ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 594 ze zmianami) w zakresie uchwały nr XXXVIII/448/2001 z dnia 24 października 2001 r. w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Swarzędz w Janikowie gm. Swarzędz rej. ul. Swarzędzkiej – zmiana przeznaczenia upraw polowych na tereny aktywizacji gospodarczej /pow. zmiany 24,70ha/ przygotowane przez Gminę Czerwonak? Jeżeli tak, prosimy o wskazanie daty otrzymania przedmiotowego wezwania.

Z poważaniem

Portal KicinOnLine.pl

Na razie cisza, nikt nam nie odpowiedział. A jutro jest ostatnia sesja Rady Miasta w Swarzędzu przed wyborami.

Jak zwykle przypomnienie – otóż w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Poznaniu toczy się już postępowanie skargowe, zainicjowane przez właścicieli nieruchomości sąsiadujących z terenem inwestycji firmy Bros, którego celem jest wyeliminowanie wadliwego planu zagospodarowania. Do postępowania próbowała dołączyć zarówno sama firma Bros, jak i gmina Czerwonak. Obydwie nieskutecznie. Udało się to Stowarzyszeniu LEN, a obecnie stara się Fundacja „Bros Dzieciom”, o czym wspominaliśmy w jednej z ostatnich aktualności. Obecnie Wójt Czerwonaka, po „wywołaniu do tablicy” przez uchwałę Rady Gminy Czerwonak, przygotował i wysłał tzw. wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, które ma na celu rozpoczęcie procedury unieważnienia planu zagospodarowania (podobnie jak procedura właścicieli nieruchomości sąsiadujących, o czym wspominaliśmy powyżej – kolejna rozprawa odbędzie się w najbliższy piątek, tj. 31 października o godz. 14 w sali 103 w siedzibie WSA w Poznaniu przy ul. Ratajczaka). Wyeliminowanie planu zagospodarowania z obrotu prawnego ze skutkiem na dzień uchwalenia planu, czyli ze skutkiem wstecz od 2001 roku, pozwoli na unieważnienie wydanej decyzji środowiskowej dla firmy Bros (w wersji magazynowej), a w konsekwencji unieważnienie wydanego pozwolenia na budowę. Wyeliminowanie planu zagospodarowania uniemożliwiłoby także uzyskanie przez firmę Bros decyzji środowiskowej na wersję produkcyjną hali. Tym samym inwestycja nie mogłaby zostać zrealizowana.

Dlaczego uważamy, że uchwalenie planu nastąpiło z istotnymi wadami proceduralnymi? Po pierwsze, pomimo wyraźnego wskazania w przepisach oraz w związku z przyleganiem terenu planu zagospodarowania do terenu gminy Czerwonak, gmina Swarzędz nie uzgodniła planu z zarządem gminy Czerwonak. Było to ewidentne naruszenie uprawnień gminy Czerwonak. Poza tym wystąpiło wiele innych wad proceduralnych, z których najważniejszym jest uchwalenie zupełnie innego projektu planu, aniżeli poddanego uzgodnieniom i opiniom, a co więcej przekazanego Radzie Miejskiej do uchwalenia. Tutaj należy przypomnieć „aktorów” tej procedury.

Jednym z nich jest zwolniony niedawno przez obecną Burmistrz Swarzędza – panią Tomicka, jej były zastępca – pan Trawiński. Przypomnijmy, że pani Tomicka była w 2001 roku (czyli w dacie uchwalania planu zagospodarowania) przewodniczącą Rady Miejskiej Swarzędza i to jej popis widnieje na uchwale, którą wprowadzono plan zagospodarowania. Natomiast niedawno zwolniony - pan Adam Trawiński, był w 2001 roku członkiem zarządu Swarzędza, czyli organu zobowiązanego do przygotowania procedury związanej z uchwaleniem planu.

Co ciekawe, jest jeszcze jedna osoba, która miała związek z procedura uchwalania planu zagospodarowania, a obecnie  pełni funkcję w magistracie swarzędzkim, a dokładniej w Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, o której było ostatnio głośno ze względu na wypłacanie diet radnym za udział w posiedzeniach komisji. Osobą tą jest Przewodniczący Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, czyli architekt, pan Eryk Sieiński. Jest on jednocześnie współwłaścicielem firmy Esplan sp. z o.o. (dane do sprawdzenia w KRS: 0000084622). Dlaczego pan Sieiński miał związek z uchwaleniem planu? Otóż podpisał się bowiem jako projektant na protokole zdawczo-odbiorczym z dnia 7 stycznia 2002 roku, którego celem było przekazanie do urzędu dokumentacji związanej z uchwaleniem planu (dokumentacja obecna w archiwum urzędu). Obecnie pan Sieiński przewodniczy Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, która stanowi organ doradczy dla Burmistrza w sprawach z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego Gminy Swarzędz. Zarządzenie w tej sprawie od października 2013 roku zmieniano już trzykrotnie: 4.10.2013 r.25.10.2013 r. i 27.02.2014 r.

Być może w tym miejscu warto kolejny raz zaapelować do Komisji Rewizyjnej i Radnych Swarzędza, aby zadali panu przewodniczącemu pytanie, czy w roku 2001 przygotowywał jeden, czy dwa odmienne projekty planu zagospodarowania dla obecnego terenu inwestycji firmy Bros, o czym świadczy dokumentacja znajdująca się w archiwach różnych urzędów. Jeżeli tak, to jakie były tego przyczyny? I dlaczego przed terminem, w którym zarząd gminy Swarzędz przekazał do Biura Rady Miejskiej w Swarzędzu projekt planu w wersji do uchwalenia (tj. w dniu 19 września 2001 roku), ówczesny Przewodniczący Zarządu Gminy pan Jacek Szymczak wnioskował do Wojewody o odrolnienie gruntu składając w tym celu projekt planu w innej wersji, czyli tej ostatecznie uchwalonej przez Radę? I dlaczego Rada Miejska w Swarzędzu, pod przewodnictwem obecnej Burmistrz pani Tomickiej, uchwaliła zupełnie inny plan zagospodarowania, aniżeli otrzymała do uchwalenia, skoro z protokołu nie wynika, aby ktokolwiek zgłaszał jakiekolwiek zmiany? Ciekawe prawda? Są obecnie dwie osoby, które działają w magistracie swarzędzkim, które można o to zapytać – jest to pani Tomicka oraz pan Sieiński. Drugi jako przewodniczący Gminnej Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, a jednocześnie przekazujący w 2001 roku dokumentację planistyczną powinien mieć największą wiedzę w tym zakresie.

Warto też wspomnieć o innej osobie znajdującej się w składzie Komisji Urbanistyczno-Architektonicznej, a która w sposób pośredni ma związek z planowaną inwestycją firmy Bros. Jest to pan Adam Sołecki, którego firma GLOB-PROJEKT, opracowała i doprowadziła do zatwierdzenia w 2013 roku projektu stałej organizacji ruchu w rejonie ul. Swarzędzkiej, Leśnej, Ogrodniczej i Podgórnej w Janikowie Właśnie ten projekt wzburzył lokalną społeczność w związku z wprowadzeniem możliwości poruszania się po ul. Swarzędzkiej pojazdów o masie pow. 7t. Co więcej, z posiadanych informacji wynika, że pomimo zatwierdzenia projektu organizacji ruchu, nie został on przez gminę Swarzędz wprowadzony, a obecnie gmina Swarzędz skarży nakaz zmiany przedmiotowej organizacji ruchu wydany przez Wojewodę Wielkopolskiego. Nakaz jest efektem wniosków mieszkańców oraz Policji, albowiem projekt organizacji ruchu wprowadza niebezpieczeństwo dla uczestników ruchu drogowego na ul. Swarzędzkiej. Pozostaje jeszcze pytanie natury etycznej – czy w składzie komisji gminnej pełniącej funkcje doradcze dla burmistrza w sprawach z zakresu planowania i zagospodarowania przestrzennego powinna się znajdować osoba, która wykonuje zlecenia dla gminy w sprawach organizacji ruchu? Pytanie otwarte.

Newsletter

Bądź na bieżąco - zapisz się do naszego newslettera!

KicinOnLine forum
Park Krajobrazowy Puszcza Zielonka
Len Kicin
Infoczerwonak